Valmistaudu syksyn sateisiin: tarkista renkaidesi kunto

Ennen syyssateita autoilijan kannattaa tarkistaa, mitä renkaille kuuluu. Tarkistuslistamme auttaa varmistamaan, että alla on edelleen toimivat renkaat.

Märän tien dynamiikkaa

Renkaan märkäpito on monen muuttujan yhteispeliä: kyse on kulutuspinnan syvyydestä, kumiseoksen ominaisuuksista, rengaspaineista ja alustasta. Suurin riski märällä tiellä on vesiliirto.

Vesiliirrossa renkaan ja tienpinnan väliin muodostuu niin paksu vesipatja, ettei rengas enää ehdi syrjäyttää vettä urien kautta, ja sen seurauksena kitkavoima laskee lähes nollaan. Auto menettää ohjattavuutensa ja ikään kuin “surffaa” veden päällä.

Vesiliirron muodostumiseen vaikuttavat:

  • urasyvyys (pienempi syvyys tarkoittaa heikompaa vedenpoistoa)
  • nopeus (kriittinen raja laskee selvästi urasyvyyden heikentyessä)
  • vesipatja (korostuu uraisilla teillä)

Syksyn tarkistuslista

Urasyvyys

  • Lakisääteinen minimi on 1,6 mm, mutta riski joutua vesiliirtoon alkaa nousta alle 4 mm syvyydellä.
  • Mittaa useasta kohdasta, erityisesti keskeltä ja molemmista “olkapäistä” eli renkaan reunoilta.

Pinnan kulumismuoto

Renkaat eivät kulu sattumanvaraisesti. Tässä yleisimmät epätasaisen kulumisen muodot ja niiden mahdolliset syyt:

Olkapäiden kuluminen
Syitä: Alipaine, kaarreajo kovalla nopeudella

Keskiosan kuluminen
Syitä: Alipaine

Toinen reuna kuluu enemmän kuin toinen
Syitä: Virheellinen pyörän asento

Yksittäinen kohta tai useita kohtia kuluu normaalia nopeammin
Syitä: Viallinen iskunvaimennus

Renkaan ikä ja materiaalin kunto

  • DOT-merkinnän neljä viimeistä numeroa kertovat valmistusviikon ja -vuoden (esim. 1420 tarkoittaa viikkoa 14 vuonna 2020). 
  • Kumi on luonnonmateriaali ja se kovettuu vuosien myötä, jolloin pito erityisesti kylmässä heikkenee. Yli kuusi vuotta vanhojen renkaiden vaihtoa kannattaa vakavasti harkita, vaikka pinta näyttäisikin silmämääräisesti hyvältä.
  • Halkeamat, viillot ja poikkeamat
    • Ulkopinnan halkeamat viittaavat kumin ikääntymiseen.
    • Kyljen pullistuma on sisäinen runkorakenteen vaurio, tyypillisesti ulkoinen vaurio.
  • Näkyykö ruuveja tai muita vierasesineitä?

 Ilmanpaineet

  • Oikea paine määritellään kylmälle renkaalle, mutta lämpötilavaihteluilla on merkittävä vaikutus.
  • Lämpötilan laskiessa 10 °C paine laskee n. 0,1 bar.
  • Täytä renkaat auton valmistajan suositusarvoilla ja lisää tähän 0,2 bar (löytyvät usein kuljettajan oven karmista tai polttoaineluukusta).
  • Alipaine heikentää esim. renkaan suorituskykyä ja kasvattaa vierintävastusta.

Tasapainotus ja ohjauskulmat 

  • Muun muassa tärinä, vetäminen sekä aiemmin mainitut kulumismuodot viittaavat tarkistustarpeeseen.
  • Tasapainotus ja ohjauskulmien säätäminen tehdään ammattilaisten laitteilla.

Rahoitus & osamaksu

Hoida hankintasi vaivatta RengasCenter-rahoituksella

Laske itsellesi sopiva kuukausierä laskurilla ja täytä hakemus helposti.

Hae rahoitusta »

Ota yhteyttä

Valitse sinulle helpoin tapa ottaa yhteyttä

Ajanvaraus

Varaa aika

Varaa aika renkaidenvaihtoon kätevästi netistä ja tule tutustumaan rengasvalikoimaamme myymälässä.

Varaa aika »
Yhteydenottolomake

Täytä lomake

Täytä laajempi tarjouspyyntölomake, niin katsotaan sinulle sopivat renkaat.

Pyydä tarjous »
Kuva

Ota kuva

Ota kuva nykyisistä renkaistasi ja annamme tarjouksen uusista autoosi sopivista renkaista.

Ota kuva »

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Soita Ajanvaraus