Renkaiden tasapainotus ja kunto ovat tekninen perusta turvalliselle ajolle

Auton hallinta, jarrutus ja ajomukavuus: kaikki lähtee renkaista.

Renkaat toimivat vuorovaikutuksessa jousituksen, ohjauksen ja ajonvakautuksen kanssa. Esimerkiksi epätasapaino tai kulumavika vaikuttavat suoraan näihin järjestelmiin ja lopulta siihen, miten kuljettaja ajon kokee.

Kumiseoksen merkitys

Renkaan suorituskyky riippuu sen kumiseoksesta, rakenteesta ja valmistustekniikasta. Nykyrenkaat koostuvat useista kerroksista: mm. kulutuspinnasta, teräsvöistä, runkorakenteesta ja tubeless-kalvosta. Renkaassa käytettävä kumiseos on optimoitu tiettyyn käyttötarkoitukseen, joten kesärenkaan koostumus poikkeaa talvirenkaasta.

Kumiseos menettää elastisuuttaan ajan myötä muun muassa hapettumisen, UV-säteilyn ja lämpötilavaihteluiden seurauksena. Tämä tapahtuu riippumatta siitä, kuinka paljon renkaalla ajetaan. Yli 6-vuotias rengas tuppaa olemaan jo merkittävästi kovettunut, mikä näkyy heikentyneenä pitona ja erityisesti kylmäkäytöksessä. 

Vaikka pintaa siis olisi jäljellä, pito voi olla iän myötä jo mennyttä. Lisäksi rungon mikrovauriot – joita saattaa syntyä esimerkiksi iskun seurauksena kuoppaan ajettaessa – eivät aina näy ulospäin.

Mikä renkaan tasapainossa oikeastaan horjuu?

Renkaan tasapainotuksessa kyse on pyörivän massan jakautumisesta, eli renkaan sijaan kuuluisikin pikemmin puhua koko pyörän tasapainotuksesta. Jokaisessa renkaassa ja vanteessa on pieniä valmistuksellisia painoeroja: ne eivät ole täydellisen symmetrisiä. Tämä aiheuttaa dynaamista epätasapainoa, joka korostuu ajonopeuden noustessa.

Epätasapainoinen pyörä pyörii niin, että sen painopiste "heilahtelee" ympäri akselia. Siitä aiheutuva keskipakoisvoima tärisyttää pyörää ja koko ajoneuvoa. Kymmenenkin gramman epätasapaino voi aiheuttaa selkeän tärinän ohjauspyörään yli 80 km/h nopeudessa.

Tasapainotus tehdään pyörimismassan analysoinnilla tasapainotuskoneessa. Kone mittaa epätasapainon määrän ja suunnan, minkä jälkeen vanteeseen lisätään pieniä metallipainoja vanteen sisä- tai ulkoreunaan. Nämä painot kumoavat epätasapainon aiheuttamat voimat.

Laitteella pystyy tekemään staattisen ja dynaamisen tasapainotuksen erikseen. Staattinen epätasapaino tuntuu usein istuimen kautta, kun taas dynaaminen vaikuttaa eniten ohjauspyörän tärinään.

Tärinä on myös mekaaninen ongelma

Epätasapainosta johtuva tärinä ei jää vain mukavuusasiaksi. Se siirtyy

  • ohjaukseen
  • iskunvaimentimiin
  • jousitukseen ja tukivarsiin
  • laakereihin ja pyörännapoihin
  • ajovakauteen.

Lisäksi epätasapainoiset pyörät kuluttavat renkaat epätasaisesti. Muun muassa diagonaalinen tai tietyn kohdan kuluminen voivat viitata siihen, ettei rengas kohtaa tienpintaa oikein. Kalliimpikin rengassarja voi siis pahimmillaan mennä pilalle kesken käyttöikänsä pelkästään tasapainotuksen laiminlyönnin takia.

Kuinka usein renkaat pitää tasapainottaa?

  • uudet renkaat tulee tasapainottaa heti ennen ensimmäistä ajoa.
  • vanteenvaihdon tai kovan iskun jälkeen tasapainotus tulisi tarkistaa.
  • tärinän, vetämisen tai epätasaisen kulumisen ilmetessä kannattaa soitella meille; katsotaan, mistä kiikastaa.

Tasapainossa pyörivät renkaat lisäävät ajomukavuutta ja hallittavuutta sekä säästävät rahaa. Tarkistus nyt voi estää ison laskun myöhemmin!

Varaa aika tasapainotukseen kätevästi verkossa!

Rahoitus & osamaksu

Hoida hankintasi vaivatta RengasCenter-rahoituksella

Laske itsellesi sopiva kuukausierä laskurilla ja täytä hakemus helposti.

Hae rahoitusta »

Ota yhteyttä

Valitse sinulle helpoin tapa ottaa yhteyttä

Ajanvaraus

Varaa aika

Varaa aika renkaidenvaihtoon kätevästi netistä ja tule tutustumaan rengasvalikoimaamme myymälässä.

Varaa aika »
Yhteydenottolomake

Täytä lomake

Täytä laajempi tarjouspyyntölomake, niin katsotaan sinulle sopivat renkaat.

Pyydä tarjous »
Kuva

Ota kuva

Ota kuva nykyisistä renkaistasi ja annamme tarjouksen uusista autoosi sopivista renkaista.

Ota kuva »

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Soita Ajanvaraus